אודות הפרוייקט

הישג בוטני נדיר

פרויקט תמר ממלכת יהודה הקדומה הינו הישג בוטני ייחודי, שזכה להכרה בינלאומית.

הפרויקט, המבוסס על הנבטת גלעינים קדומים, שנמצאו באתרים ארכיאולוגיים בישראל, נוסד, תוכנן ואורגן על ידי דר' שרה סלון, מייסדת ומנהלת מרכז לואיס ל. בוריק לחקר רפואה טבעית בארגון הבריאות הדסה, ירושלים.

מטרת הפרויקט להשיב מיני צמחים שהיו קיימים באזורנו בעבר ונכחדו.

הפרויקט הינו חלק מפרויקט מחקר מתמשך לחקר הצמחיה הרפואית בארץ ישראל בעבר ובהווה.

דר' שרה סלון
דר' איליין סולוויי

שניים מהגלעינים העתיקים שהונבטו בתכנית זו התגלו בשנות ה – 60 של המאה העשרים על ידי פרופ' יגאל ידין במהלך חפירות ארכיאולוגיות במצדה, מצודתו העתיקה של המלך הורדוס, הצופה אל ים המלח.

הגלעינים הקדומים הונבטו בהצלחה לאחר שהיו קבורים תחת החורבות במשך 2000 שנה, על ידי דר' איליין סולוויי, מייסדת המרכז לחקלאות בת קיימא במכון הערבה ללימודי הסביבה בקיבוץ קטורה.

גלעינים אלה נבטו והתפתחו לשני עצי תמר מרשימים – "מתושלח", העץ הוותיק יותר, שהונבט בשנת 2005 , ו"אדם", שהונבט ב – 2007 .

חמשת העצים הנותרים בפרויקט התמרים הקדומים, "יהודית", "יונה", "בעז", "אוריאל" ו"חנה", צמחו מגלעינים שהתגלו בשנות ה – 80 של המאה העשרים על-ידי פרופ' יוסף פטריך מחיפה והאוניברסיטה העברית, במהלך חפירות במערות מדבר יהודה, ובכלל זה בקומראן, מקום המצאן של מגילות ים המלח.

תארוך של חלקי מעטפת הגלעינים באמצעות החומר הרדיואקטיבי פחמן 14 מלמד, כי הגלעינים הינם מהמאות ה 2-4 לפנה"ס ("מתושלח" ו"חנה"), המאות ה 1-2 לפנה"ס ("אדם" ו"יהודית") והמאות ה 1-2 לסה"נ ("בעז", "אוריאל" ו"יונה").

The Ancient Date LifeReborn Updated
דילוג לתוכן