אודות הפרוייקט

סיפורו של העץ "מתושלח"

מתושלח, עץ התמר ההסטורי שלפניכם, נבט בשנת 2005 מגלעין תמר בן למעלה מ-2000 שנה.

היה זה הגלעין הקדום ביותר שהונבט אי-פעם!

גלעין התמר הקדום התגלה בשנות ה- 60 של המאה העשרים, במהלך חפירות ארכיאולוגיות במצדה, המצודה הצופה אל ים המלח, שנבנתה על ידי המלך הורדוס. הגלעין נמצא קבור תחת חורבות המצודה, בכניסה לארמון הצפוני, סמוך לשרידים של מחסני מזון.

בשנת 2005 יזמה דר' שרה סלון, מנהלת מרכז לואיס ל. בוריק לחקר רפואה טבעית בבית החולים הדסה בירושלים, פרויקט של הנבטת גלעינים קדומים, שנתגלו באתרים ארכיאולוגיים מקומיים.

הפרויקט הינו חלק מתכנית לחקר הצמחייה הרפואית בארץ ישראל. "פרויקט הגלעינים הקדומים" של דר' סלון נועד להשיב מיני צמחים שהתקיימו בעבר באזור זה ונכחדו.

דר' סלון פנתה לדר' איליין סולוויי, מייסדת המרכז לחקלאות בת קיימא במכון הערבה, שהיתה בעלת ניסיון נרחב בגידול צמחי מדבר בתנאי קיצון, וזו החליטה לקבל עליה את האתגר.

למרבה התדהמה, אחד משלושה גלעינים ממצדה שהטמינה דר' סולוויי – נבט! הוא נקרא מתושלח על שם האדם שהאריך ימים יותר מכל אדם אחר בתנ"ך. מתושלח גדל והתפתח לעץ תמר זכרי, ובשנת 2011 נשתל באדמת קיבוץ קטורה.

סיפורו המדהים של מתושלח, פורסם על ידי דר' סלון בעיתון היוקרתי "Science "בשנת 2008 .מהר מאוד הפך העץ ל"ידוען" בקנה מידה בינלאומי ואף זכה להרשם בספר השיאים של גינס!

דילוג לתוכן